I Melhus i Sør-Trøndelag finner vi kompetansehuset HMS-Senteret som er en viktig samarbeidspartner og rådgiver for ledere med personal- og HMS-ansvar i fylket. En vesentlig del av deres lederutviklingsprogram, er teamutviklingsverktøyet Belbin.
Selskapet har brukt Belbin siden 2009 og opparbeidet seg god kompetanse og forståelse for verktøyet. De tilbyr Belbin til ledere som vil jobbe for et mer produktivt og godt arbeidsmiljø.
Produktiv fra dag én
Daglig leder Solveig G. Moen valgte selv å innføre Belbin som en del av selskapets verktøy for lederutvikling. Hun hadde prøvd ut flere alternative verktøy før valget falt på Belbin:
-Det var viktig for oss å få på plass et kvalitetsverktøy som gjorde det raskt for oss og våre kunder å komme seg inn i prosesser og være produktive, uten å bruke lang tid på kartlegging. Med Belbin er det kandidatene selv og deres nærmeste kollegaer som foretar en enkel vurdering, og vi kan jobbe operativt med resultatet fra dag én, forteller Moen.
Styrker team og samhold
HMS-Senteret bruker i dag Belbin mot bedrifter som vil jobbe med forbedring av internkommunikasjon for å styrke team og samhold, bli bedre kjent og få mer effektiv samhandling. På spørsmål om hva som skiller Belbin fra andre teamutviklingsverktøy, svarer Moen:
– Belbin oppfattes gjerne som mindre personlig og ”farlig” blant våre kunder, og det er viktig i mange situasjoner. Her er det ingen rett og feil svar, kandidatene kjenner seg godt igjen i sin beskrivelse og de blir mer kjent med egne og andres styrker og svakheter. Personlig synes jeg også Belbin er et morsommere verktøy enn andre jeg har jobbet med.
Bransjeuavhengig verktøy
Moen forteller at de bruker Belbin i mange ulike sammenhenger og at teamverktøyet fungerer i så vel små barnehager som i store konsulenthus:
–Bruksområdene er mange og vi utforsker stadig nye bransjer å bruke det mot. Nå snuser vi også på å bruke Belbin som rekrutteringsverktøy, forteller Moen.
Hun er full av lovord for verktøyet og støtten hun får fra Belbin Norge, og mener andre konsulenthus bør utforske hva verktøyet kan gjøre for deres kunder.